
4 Manieren om referenties effectief in te zetten in je marketing
Referenties, testimonials, reviews, klantverhalen en aanbevelingen. Hoe je ze ook noemt, de verhalen van je klanten zijn essentieel wanneer je de beste klanten wilt trekken. Nu kun je natuurlijk ergens op je website een lijstje met referenties onder elkaar zetten, maar je kunt er veel meer mee.
Wat staat er in een goede referentie?
Een referentie die anderen over de streep trekt om bij jouw bedrijf aan te kloppen, bevat antwoord op 4 vragen:
- met welk probleem of welke wens klopte je klant bij je aan?
- hoe loste je bedrijf het probleem op?
- wat was het resultaat van die oplossing?
- wat is het gevolg in de praktijk?
Plaats de naam en plaatsnaam of bedrijfsnaam bij het klantverhaal.
Blijven mensen graag anoniem? Dan heb je een paar alternatieven:
Abel Veensma uit Diepenheim wordt A.V. uit Diepenheim, Abel uit Diepenheim, A. Veensma of Abel V.
Geen naam onder je referentie doet afbreuk aan de betrouwbaarheid ervan.
Waar verzamel je je testimonials?
Er zijn meer plaatsen waar je je referenties of reviews verzamelen kunt, maar dit zijn de meest bekende:
- op je website. Zet ze goed zichtbaar neer, bij voorbeeld in het hoofdmenu onder de kop ‘referenties,’ ‘testimonials,’ ‘onze klanten’ of ‘onze klant aan het woord’
- op een consumentenplatform, waar je je klanten naartoe leidt. Ze kunnen een rating en/of er een kort verhaal achterlaten
- op LinkedIn onder ‘aanbevelingen’ of ‘recommendations,’ afhankelijk van de taal die je hebt ingesteld
- op Facebook kun je net als op het consumentenplatform een rating geven en daar een kort verhaal bij schrijven.
Tip voor maximale impact
Kies één platform en verzamel daar in elk geval 10 klantverhalen.
Hoe zet jij je referenties vervolgens in?
Het is prima om een aantal mooie aanbevelingen bij elkaar te hebben, maar referenties zijn een onderdeel van je marketing. Ze zijn een middel en dus inzetbaar op meerdere manieren.
Hoe vlecht je je klantverhalen in je marketing?
1. Meerdere platforms vanuit een basis
Je verzamelt je testimonials op een platform en vanuit daar ook op een ander.
Voorbeeld: je verzamelt ze op LinkedIn of Facebook en plaatst ze vanaf daar ook op je website.
2. Klantverhalen in je landingspages
Integreer een paar korte quotes uit je referenties in je landingspages. Verspreid ze tussen je tekst, schuin gedrukt, gecentreerd en tussen dubbele aanhalingstekens en vermeld de naam erbij.
3. Delen in je contentmarketing
In je contentmarketing kun je meer met je referenties. Achter je klantverhaal zit namelijk een groter verhaal, die je gemakkelijk aanhaalt in je blog, vlog of nieuwsbrief om je boodschap te ondersteunen. Je haalt een case aan als voorbeeld en eindigt je blog, vlog of nieuwsbrief met het resultaat voor die ene klant, wiens verhaal je eerder vertelde. Zorg wel dat het geen verkooppraatje wordt, maar een informatieve, inspirerende blog, waar je je lezers een stap verder mee helpt.
Je kunt je klantverhalen ook delen op social media. Verpak hem echter in een mini- of microblog in plaats van dat je enthousiast vertelt over wat voor leuke referentie je hebt ontvangen. Je netwerk denkt namelijk maar aan een ding met alles wat je deelt: ‘Wat heb ik eraan?’ En in de overdaad aan informatie pikken ze de dingen eruit die leuk verpakt zijn. Bij voorbeeld als iets waar ze weer mee verder kunnen.
4. Storytelling in je advertenties
Haal 1 of 2 quotes aan in je advertentie. Of steek je hele advertentie in op een klantverhaal. Een ervaring van een deelnemer van je training prikkelt meer dan een promotietekst.
Hoeft daar verder dan geen uitleg of zo bij dan? Als je het klantverhaal goed vertelt niet. Je sluit enkel af met een call to action: ‘Wil jij dit ook? Geef je dan ook op voor…’
Andere interessante blogonderwerpen voor als je succesvol wilt zijn met je bedrijf:
Zo maak je een succes van je stand op de beurs
Dé 3 criteria voor een succesvolle blog
Hoe verkoop je je high-endaanbod?
Marketingmix: een aantrekkelijke Prijs voor je product. Of dienst
Referenties van de beste klanten begint bij het werven van de beste klanten. Loop jij daarmee tegen problemen aan, bij voorbeeld doordat je blog en/of website weinig omzet genereren of je simpelweg de verkeerde klanten aankloppen? Wij hebben vast een oplossing voor je.
