succesvolle mailing

De 3 geheimen van een succesvolle mailing

Hoe je koude acquisitie opwarmt

Acquisitie plegen: het aan de man brengen van je dienst of product.
Er zijn zoveel manieren om nieuwe klanten binnen te halen en bestaande te houden. Koude acquisitie is er een van en deze manier is aan banden gelegd door de AVG. Krijg jij echter al rillingen bij de gedachte aan koude acquisitie en wil je de wet niet overtreden? Zorg dan dat de kou er wat af gaat door de ander vast voor te bereiden. Een succesvolle mailing helpt daarbij en pak je het goed aan, dan verhoog je het slagingspercentage.

De 3 geheimen voor een succesvolle mailing die ik je geef volg ik in zowel mijn eigen acquisitiebrief als bij de mailing van klanten. Het resultaat: meer dan 30% van de ontvangers zegt ‘ja’ op de vraag om een volgend contact. Zijn de ontvangers al bekend met je bedrijf of vallen ze in de groep mensen die jouw oplossing echt nodig heeft, dan is dat percentage hoger. Hoe dichter jouw bedrijf dus zit bij dat vuur…

Geheim 1: bereid je mailing goed voor

Het klinkt zo eenvoudig, maar een goede voorbereiding is de helft van je succes:

  • zoek goed uit met welk probleem je doelgroep zit. Zit je ernaast en herkent je doelgroep zich niet, dan sla je de plank dubbel mis: je loopt klanten mis en het geeft jouw bedrijf het imago geen expert te zijn, aangezien je niet eens in de gaten hebt waartegen zij precies aanlopen
  • spreek de taal van je doelgroep. Daarbij spelen allerlei zaken een rol: B2B of B2C, welke sector en ‘tak van sport’ daarbinnen, ‘u’ of ‘jij,’ wel of geen vakjargon, leeftijd, enzovoort. Voorbeelden: de bouwsector staat bekend als conservatief, maar niet alle takken en bedrijven daarbinnen zijn dat, dus kijk uit met stempels plakken. De uitvaartsector en humor gaan slecht samen en spreek je aan met ‘u’. De reclamebranche houdt van ‘anders’ en de consument spreek je al snel aan via creativiteit, maar het ligt aan zaken als leeftijd en status hoe je je doelgroep daarbinnen aanspreekt.
    Een verhaal doet het altijd goed
  • B2B: zorg dat je mailing direct bij de juiste persoon binnenkomt: wie heeft het probleem of wie heeft de beslissende rol in het bedrijf? Zorg dat je zijn (of haar) naam goed spelt, hem op de juiste toon aanspreekt, je zijn persoonlijke e-mailadres hebt of het postadres klopt. Gebruik bovendien de volledige bedrijfsnaam. Weet je iets niet zeker? Bel dan voor de juiste gegevens. Zo laat je zien dat jouw bedrijf staat voor professionaliteit en jij het bedrijf dat je aanschrijft serieus neemt.

Mailen naar mensen die je niet kent, mag niet

Het succes van een mailing begint hier: houd je aan de wet.
Wil de mailing per e-mail versturen? Zorg dan voor een dubbele opt-in, waarmee je de toestemming hebt van de ander. Of…

Connect met diegene op LinkedIn. Stuur je uitnodiging naar de ander met een persoonlijke boodschap. En ga, nadat je uitnodiging geaccepteerd is, kort een gesprekje aan. Vraag bij voorbeeld waar hij of zij momenteel mee bezig is.
Ga in je mailing in op je connectie op het platform en het korte gesprekje.

Er zijn meer creatieve oplossingen om een mailing te sturen en daarin de AVG te volgen. Zoek de hiaten en speel daarmee.
De beste insteek in elke creatieve manier is, dat je elkaar globaal kent.

Geheim 2 voor een succesvolle mailing: houd het initiatief

Besluit je mailing met de mogelijkheid contact op te nemen, inclusief de manier(en) waarop. Verwacht echter niet dat mensen uit eigen beweging bellen. Houd dus het initiatief: vertel dat jij sowieso belt en vermeld de tijdspanne. Zo weet de ontvanger wanneer hij (ongeveer) je telefoontje verwachten kan.
Bel binnen de in je mailing aangegeven tijd!

Geheim 3: echt scoren doe je op de oude, nieuwe manier

Verstuur je mailing… per post, in de vorm van een brief, een flyer of een combinatie van beide.
‘Brieven zijn niet meer van deze tijd!’ hoor ik jou denken.
Per post komt echter aan, doordat het ongebruikelijk is.

  1. Het grote voordeel van een brief en/of flyer over de post is dat je opvalt, waardoor je onthouden wordt.
  2. Nog een voordeel is dat je acquisitiebrief niet in een al overvolle e-mailbox terecht komt, waardoor je e-mail al snel letterlijk uit het zicht verdwijnt. Áls de ontvanger hem al ziet: veel mailingen verdwijnen in de spambox. Jouw boodschap over de post komt op een kleinere stapel terecht. Er wordt immers steeds minder post verstuurd. Je brief blijft dus beter in het zicht. De ervaring leert zelfs, dat wanneer je je mailing nabelt, de ontvanger vaak direct weet wie hij aan de telefoon heeft en waarvoor.
  3. Een laatste voordeel is dat een boodschap op papier beter wordt gelezen en langer blijft hangen dan wanneer je hem digitaal verstuurt.

Natuurlijk heb je een aantrekkelijke boodschap nodig om echt een hoge score te halen, maar bovenstaand 3-tal helpt je een eind op weg.

Zeker weten dat je mailing aanslaat? Spar er eens met mij over.

Sparren over mijn succesvolle mailing? Ja, graag!

 


Andere interessante onderwerpen voor als je een voorsprong wilt op je collega’s:

12 Zaken die jij misloopt zonder blog
Tekstschrijver, copywriter, wat is het verschil en welke tekstspecialist heb je nodig?
Bijvoeglijk naamwoorden en bijwoorden die je tekst afzwakken. Of juist niet 
Je marketing inrichting als je verschillende doelgroepen hebt, zo doe je dat 
Jouw reclameboodschap 10 x beter

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (6)

  • Met veel interesse de gehele site gelezen, als beginnende ondernemer in de ehbo is dit een geweldige opsteker voor mij.
    Mijn grote dank voor deze wijze les om mijn werk te promoten.

    mvg Jim Pilot
    de 5 belangrijke punten.

  • Graag gedaan, Jim. Succes met het implementeren van de dingen die je opsteekt.
    Wanneer je elke week zo’n ‘opsteker’ wilt, raad ik je aan je voor de nieuwsbrief in te schrijven door mijn gratis E-book te downloaden. Hij staat in de rechter balk op de homepage.

  • Dag Esther, leuk artikel! Ik wil nog even toevoegen dat een e-mailing nooit verstuurd mag worden zonder opt-in toestemming van de ontvanger. Tenzij de ontvanger al je klant is.

    Een fysieke mailing via de post is dan inderdaad een goede eerste binnenkomer, van daaruit zie je het wel. 🙂

  • Dag Esther, ik heb veel aan je positieve energie en heldere uitleg. Zelfs al het mij al bekend is helpt je heldere uitleg en energie om het meer eigen te maken en toepasbaar te krijgen. Het geeft mij een lift in de “ondernemers-dynamiek” die ik me nog meer moet eigen maken. Dank je wel! en graag tot wederdienst bereid!

  • Hallo Gerda,

    Dat is een groot compliment. Dank je wel!
    Ik draag graag een steentje bij in jouw groei als ondernemer.
    Als je iets voor mij betekenen kunt, laat ik het je weten.

    Fijne dag!
    Esther

  • Hallo Bianca,

    Over dat feit zijn de meningen verdeeld ;-). Ik wist ook niet beter dan dat je een e-mailing niet sturen mag zonder toestemming van de ontvanger, maar ik hoorde laatst andere geluiden. Ik heb het dus even losgelaten, maar zou hem zelf niet zonder andermans goedkeuring versturen en vind je opmerking een mooie aanvulling op de blog! Dank je wel.

    Fijne dag!
    Esther van Vondel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching