vermijd 'niet' en 'moeten' in je marketing

2 Woorden die je beter vermijdt in je marketing

Deze woorden werken averechts

Als je communiceert namens je bedrijf wil je dat je boodschap overkomt. En dat er wat mee gedaan wordt. Als dat mislukt en niemand lijkt te luisteren, kan de moed je aardig in de schoenen zakken. De crux kan echter zitten in 2 woorden, die je gebruikt in je communicatie. Laat je deze achterwege, dan is het effect soms groot. Valt het jou op dat je het tegenovergestelde bereikt van wat je wilt in je boodschappen? Let dan eens op deze 2 woorden.

Professionele marketeers, tekstschrijvers en copywriters omzeilen ze voor een effectieve boodschap en call to action

Woorden waarmee je de ontvanger de mogelijkheid geeft tot een escape

Voorzichtige woorden zoals ‘misschien’ en ‘mogelijk’ zetten aan tot overdenken (‘nog even opzij leggen voor later’). Deze woorden kun je gebruiken, maar vermijd ze in zinnen die je bedoelt om aan te zetten tot actie. Probeer ‘misschien’ eens te vervangen door ‘nu’ en kijk hoeveel krachtiger het klinkt.

Deze regel valt onder de techniek van actief schrijven.

De escape zit ‘m echter ook in 2 andere woorden. Het ene is bijna onzichtbaar, het andere schreeuwt het juist uit.

2 Woorden die je beter vermijdt

Van het 1e heb ik voor het eerst gehoord toen ik via directe verkoop producten promootte en een team opbouwde: vermijd het woord ‘niet’ of ‘geen.’
In alles wat ik zei was het beter dat woord te vervangen. Het woord ‘niet’ is namelijk vreemd voor het onderbewuste. Het is alsof hij het simpelweg overslaat. Je boodschap verandert dus.

De roze olifant

Een paar voorbeelden
‘Ik wil niet, dat…’
Betrap jij je er weleens op dat jij je wensen formuleert in de niet-vorm? Zo heb ik altijd hard geroepen dat ik op een bepaalde plek niet wilde wonen. Een paar jaren later… je raadt het al. En het gebeurt me elke keer: als ik wens wat ik niet wil, krijg ik precies dat. Ik verzuim namelijk aan te geven wat ik wél wil.

Zo werkt het ook naar je doelgroep. Wanneer jij mensen vertelt wat ze niet moeten doen, bereik je vaak het tegenovergestelde gedrag. Kijk naar hoe jij je do’s en don’ts formuleert in je blog, socialmediaberichten, nieuwsbrief, promotie en handleiding. Wat betreft dat laatste: de meeste bedrijven hebben in hun producthandleiding eerst een rijtje met wat je niet moet doen met hun apparaat. Ze zijn bedoeld als waarschuwing, maar het dringt weinig door. Dat ligt aan 2 zaken:

  1. de gevolgen en/of redenen worden slecht uitgelegd of zelfs achterwege gelaten
  2. het onderbewuste slaat het woord ‘niet’ over.

Waarschuw mensen op een andere manier en vertel hen wat de best practices zijn.

Met een beetje oefening leer je het woord te omzeilen of zelfs te draaien tot een positieve frase.

Kijk zelf wat er gebeurt wanneer ik je vraag niet te denken aan een roze olifant!

In plaats van ‘niet’ gebruik je ‘voorkomen,’ ‘in plaats van,’ ‘niets,’ ‘weinig’ of ‘afraden’ bij voorbeeld.

Het hakken-in-het-zandwoord

Het 2e woord geeft de andere reden dat mensen afhaken bij je boodschap: ‘moeten.’
Je merkt het zodra je jezelf iets oplegt: ‘Ik moet stoppen met roken.’ Of ‘vandaag moet ik mijn administratie doen.’ Je voelt direct weerstand opkomen, omdat de klus onprettig is en het woord ‘moeten’ dwingt.

Niemand wil inleveren op zijn eigen vrije wil.

Nu moet ik heel veel van mijzelf. Ik word er dus moe van wanneer iemand anders mij vertelt wat ik moet doen. Nóg meer?
‘Ik moet helemaal niets!’ is mijn reactie.
Herkenbaar?

Vervang ‘moeten’ door vriendelijker termen als ‘ervoor kiezen,’ ‘heeft de voorkeur’ of ‘adviseren.’ Zoek naar een andere zinsbouw. ‘Dienen’ geeft hetzelfde effect, dus je doet er goed aan deze ook te vermijden.

‘Moeten’ vervangen door ‘gaan’ zet aan tot actie. ‘Wil je 5 kilo afvallen, dan moet je bewegen’ wordt ‘wil je 5 kilo afvallen, ga dan bewegen/kom dan in beweging.’ In een latere blog vind je meer uitleg over het gebruik van werkwoorden om mensen te stimuleren actie te ondernemen.

Omgekeerde psychologie

Wat zou er echter gebeuren als je het tegenovergestelde stelt van wat je eigenlijk wilt? Omgekeerde psychologie dus.

‘Kom vooral niet naar onze winkel!’
‘Ik zou hier geen kijkje nemen als ik jou was.’

‘Je moet deze spijkerbroek niet passen!’

Wat gebeurt er als je mensen iets verbiedt? Precies, dan wordt het aantrekkelijker… Het maakt nieuwsgierig naar wat het gevolg is als je het wel doet.
De psychologie erachter is de moeite van het testen waard.

 


Interessante blogonderwerpen:
6 Regels voor een Lekker Leesbare Tekst
Zo maak je een sales funnel naar je high-endaanbod
Elke doeltreffende tekst vereist dit…
Heb je een blog? Doe er dan dit mee voor nog meer resultaat

Sneller en beter resultaat met jouw promotie?

Wil jij je aanbod onder de aandacht brengen bij de juiste groep mensen? En een boodschap die converteert oftewel verkoopt? Online en/of offline? En doe je dat het liefst zelf? Doe het dan direct goed in plaats van dat je kostbare tijd verspilt en het wiel opnieuw uitvindt.
Je kunt het zelf leren of uitbesteden. Aan jou de keuze.

 

Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (2)

  • Avatar

    René Vermeulen

    Mooi en qua probleem ook herkenbaar stuk.
    Gedeeld binnen de interne projectleiders, dit is nuttig materiaal voor de doeners.
    Bedankt weer!!

  • Hallo René,

    Iedereen die in zijn communicatie ‘iets gedaan wil krijgen’ van een ander heeft inderdaad wat aan deze twee tips.
    Dank je voor het delen!

    Fijne dag.
    Esther van Vondel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching