
16 Inspiratietips voor meer klandizie in je delicatessenwinkel
In 1989 ging ik op kamers in Zwolle, een unit van 3 bij 4 met een gedeelde keuken, toilet en badkamer. Het jaar ervoor was ik rommelmarkten afgegaan om mijn huisraad bij elkaar te verzamelen. Ik miste alleen nog een kastje voor mijn boeken. Nu ben ik best creatief en dat combineert lekker met een laag budget. Ik vatte het idee op om van oude wijnkistjes een kastje te bouwen. Ik kende een delicatessenwinkel op loopafstand. Als kind kwam ik er al weleens langs als ik en mijn oudste zusje met mijn moeder in Zwolle winkelden. Er kwamen geuren van versgebrande noten en kaas uit de winkel. We gingen nooit naar binnen en het duurde altijd even voor de lekkere trek voorbij was.
Ik vroeg daar of ze wijnkistjes over hadden. Hij was stomverbaasd, maar vond het ook wel grappig. Voor 5 gulden per stuk kreeg ik 10 kistjes mee. Ik heb me er kapot aan gesjouwd, met mijn reuk- en smaakpapillen afgesloten om niet in de verleiding te komen. Met een paar oude planken, een mooie setting en een lik verf had ik een echte eye catcher!
De eigenaar van de delicatessenzaak vond mijn idee creatief en dat zette hem aan het denken, zei hij. Of hij er wat mee gedaan heeft, weet ik niet. Ik geloof dat de zaak inmiddels niet meer bestaat.
Het is allang bekend dat winkelstraten steeds leger worden. Ik ben plannenmaker: ik wikkel elke tekst in een plan om het beste resultaat te halen. Maar vaak begint het bij een plan en volgt daarna de invulling.
Ik geef je wat inspirerende tips om je delicatessenwinkel aan meer klandizie te helpen.
Een lijstje met inspiratietips om je delicatessenwinkel op de kaart te zetten:
- geef bij je topproducten een receptje met andere producten uit je winkel met de kassabon mee
- zet bij je topproducten een lijstje met producten die er fantastisch bij passen
- zet op je kassabon een unieke code naar meer inspiratietips voor een speciale gelegenheid op je website
- laat je bezoekers proeven en laat hen combinaties proberen
- geef proefclinics met een thema
- geef kook- of bakworkshops
- organiseer een koffie- of theeproeverij, inclusief lekkernijen
- organiseer een vast uur in de week waarop mensen mee kunnen doen aan een proeverij. Heb je een nieuw(e) merk, product of techniek, dan is dat het moment om hem te laten proeven, testen met ander producten en erover te brainstormen met je klanten
- bied de producten aan in een pakket voor een leuke prijs na je workshop of proeverij
- zet tips voor het zetten van de lekkerste koffie of thee met jouw producten op je website
- geef bij een aankoop een kleine lekkernij mee om te proeven (denk daarbij ook aan kinderen)
- laat je klanten altijd iets proeven bij het afrekenen, zoals vroeger bij de slager
- heb altijd een verse pot thee of koffie klaar staan midden in je zaak. Zet een geurende bak bij de kassa voor jezelf, zodat de geur zich verspreidt en mensen jou zien drinken. Zien drinken doet drinken. Hetzelfde geldt voor koek en andere etenswaren
- maak receptenboekjes en verkoop ze online en in je zaak
- vraag of je klant een speciale gelegenheid in het verschiet heeft en geef een extraatje mee
- doe een fortune cookie bij elke kassabon.
Wees creatief en probeer dingen uit.
Wissel af.
Zet je iets nieuws in, dan geeft dat je onderscheidingsvermogen. Communiceer dat in alles wat je doet.
Geef niet te snel op. Nieuwe dingen hebben tijd nodig om aan te slaan.
Mensen worden geprikkeld door eten en drinken. Het is een eerste levensbehoefte, maar daarna vooral emotie! Door de zintuigen te prikkelen en mensen te laten proeven, ruiken, horen, zien en voelen (texturen) breng je hen naar andere oorden, op andere plekken en gelegenheden, in andere sferen en naar andere tijden. Er komen verhalen boven van reizen, oma’s die vroeger…, het bakkertje om de hoek, de kerstdagen die eraan komen, het land waar ze altijd nog eens heen willen en het nieuwe idee dat ze al proevende opdoen om te ondernemen in de volgende vakantie.
Maak daar gebruik van…
Succes!
Andere interessante blogonderwerpen:
‘Hoe krijgen wij meer grip op onze omzet?’
Inspiratietips voor spraakmakende content
De bouwstenen voor een eenvoudig marketingplan
10 Gouden regels die elke copywriter en tekstschrijver toepast bij het schrijven van verkopende tekst
Heb je hulp nodig om je idee om te zetten in een uitvoerbaar plan of heb je meer inspiratie nodig, bij voorbeeld voor de aankomende feestdagen? Bel of mail ons dan.
