verkopen zonder blog

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 2

‘Waarom Bloggen? Teveel gedoe en te weinig opbrengsten’

In het vorige artikel vertelde ik je de meest bekende zaken die je misloopt zonder blog. De rode draad: je maakt jezelf onzichtbaar. Verkopen zonder blog is moeilijk wanneer je zonder al te veel tijd en moeite de juiste klanten trekken wilt.

De afgelopen jaren staken steeds meer bedrijven in op contentmarketing en de resultaten mogen er zijn: bedrijven merken bijna 20% meer omzetgroei! Zij plukken hier steeds meer de vruchten van. En jij?

Contentmarketing neemt deelt hiermee deels de plaats in van rechtstreeks reclamemaken en heeft een groeiende rol binnen de marketingstrategie.

De laatste 6 zaken die je misloopt zonder blog zijn misschien niet allemaal even voor de hand liggend, maar wel belangrijk.

Als je wilt verkopen zonder blog…

… bungelt je website in de onderste regionen op Google

De meeste bedrijven zijn gestart om te helpen. Jij de jouwe hoogstwaarschijnlijk ook. Je doelgroep moet je zaak dus kunnen vinden. Google kijkt daarbij steeds meer naar online beweging. Deelbaarheid en unieke content. Een blog helpt daar uitstekend bij. Hoe hoger je website klimt op Googles ladder, des te gemakkelijker degenen die jouw bedrijf zoeken hem ook vinden.

Is je website slecht vindbaar, dan ontzeg je degene die jou nodig heeft iets.

… mis je de mogelijkheid te laten zien dat je bedrijf de klant centraal stelt

Je blog gaat over je doelgroep. Samen met je referenties vormt hij het grootste instrument op je website, waarmee je laat zien dat je doelgroep en je klanten centraal staan binnen jouw bedrijf.

… mis je een geweldig uithangbord voor aanbiedingen, nieuwtjes, je aanbod, de dienstverlening erachter, enzovoort… zonder direct te verkopen

Heb jij een hekel aan marketing? Vind jij reclamemaken maar niets? Ga bloggen!
In je bedrijfsblog zwengel je voortdurend de hoofd- en bijzaken en de randverschijnselen van je producten of diensten aan. Van je expertise. En wrijf je de doelgroep regelmatig in met redenen om je dienst of product te gebruiken, zonder direct te verkopen.
Heb je een aanbieding of nieuwtje, dan leg je daar de aandacht op via een blog, zonder direct te verkopen.

‘Nederlanders houden niet van verkooppraatjes, maar ze willen ook niets mislopen. Ze willen bovendien het gevoel hebben dat zij uit vrije wil kiezen in plaats van dat ze worden overgehaald. Je blog verkoopt via inspiratie in plaats van praatjes’

… mis je een kans om je kennis te checken

Bloggen houdt je een spiegel voor. Zaken waarover je te weinig af weet, komen bovendrijven. Liever bij het schrijven van een blog dan tijdens je hulp aan een klant. Bloggen houdt jou en je mensen  bij de les.

… mis je de kans om je eigen kennis uit te breiden

Je leert van bloggen. Je moet sowieso goed op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen in je vak. Bovendien moet jij of iemand anders in je bedrijf weleens onderzoek doen om je onderwerp verder uit te diepen. Daarmee verbreed en verdiep je de kennis intern. Je wordt beter in je vak. Dat geldt voor jou als ondernemer, maar ook als medewerker die het bloggen op zich neemt. En zelfs wanneer je je blog uitbesteedt, zorgt dat voor meer kennis intern. Een professionele blogger vraagt door, onderzoekt en zorgt voor een waardevol, relevant artikel. Elke keer.

… mis je de mogelijkheid om met potentiële klanten te communiceren en zo te onderzoeken wat hen bezig houdt

Met je blog communiceert je bedrijf gemakkelijk met de doelgroep. Zo weten jullie snel wat er speelt, met welke problemen jullie lezers graag geholpen worden en welke oplossing ze zoeken.
Met de interactie zet je bovendien je onderneming in de kijker.

Het wordt steeds moeilijker om overeind te blijven zonder zichtbaarheid en dat is geen voorbijgaande hype. Een statische website wordt overgeslagen door Google en mensen selecteren steeds meer op basis van vertrouwen. Daarvoor moeten ze je bedrijf en de mensen erin eerst kennen. Zichtbaarheid is dus geen marketingtrend die marketeers in het leven hebben geroepen, maar is juist gebaseerd op wat de markt wil. Verkopen zonder blog zal steeds meer aanvoelen als een wedstrijd touwtrekken.

Iedereen zit op het Internet.
Je onderscheidt je door je te laten zien.
Kopers vinden je door je te laten zien.
Je trekt de juiste en beste door je te laten zien.

Dus nu een vraag aan jou: welke kant van de statistieken vult jouw bedrijf graag aan?

Neem een voorsprong met je blog

Waarom bloggen? Omdat pas 50% van de bedrijven blogt momenteel. Uit onderzoek van Contany blijkt zelfs dat 8 op de 10 bedrijven al na gemiddeld 7 berichten stopt. Daar neem jij al snel een voorsprong op dus. De hoofdoorzaken zijn gebrek aan tijd, kwaliteit en dus aan gegenereerde opbrengsten. Ik begrijp maar al te goed waarom velen stoppen.

Het probleem is:

  1. dat ze stoppen precies op het moment dat ze verschil gaan maken (denk even aan het aantal contactmomenten)
  2. dat ze onvoldoende weten hoe ze een groeiend lezerspubliek krijgen
  3. dat ze onvoldoende weten wat een goede blog nodig heeft.

Bloggen vergt tijd en inspanning. Ga daarom voor echt resultaat vanaf de start

Waarom bloggen? Het kost namelijk inspanning en dus tijd. Er zijn echter manieren om een blog zo op te zetten, dat het gemakkelijker wordt en je het volhoudt. En je resultaat boekt. En wanneer je artikelen klanten trekt, wordt die inspanning ineens een stuk minder relevant.

Er zijn genoeg ondernemers die omzet halen uit hun blog. Daarom is bloggen ook nog steeds zo in.
Ikzelf genereer 70% van mijn omzet door te bloggen, maar ik ben niet de enige. Deelnemers aan mijn contentmarketingtrainingen ervaren hetzelfde als ze het geleerde blijven volgen. En wanneer je denkt dat vloggen tegenwoordig het bloggen overneemt: een van de deelnemers aan mijn masterclass is videospecialist.

ik wil succesvol bloggen

Degenen wiens blog ik verzorg plukken er ook de vruchten van.
Nu hoor ik je denken: ‘Jij als ghostblogger voor mijn bedrijf? Dat kan toch niet? Jij weet immers nooit zoveel als wij.’
Dat klopt. Maar ik weet precies wat ik nodig heb voor een blog die scoort. Er komt een blogplan en achterliggende strategie en ik zorg er dus voor dat ik weet wat ik moet weten, doe onderzoekjes via interviews en leesgerei en schrijf soms zelfs op locatie, zodat ik in de flow kom, de cultuur opsnuif en je mensen leer kennen. En daarmee je vak en manier van werken. Ik sta echter op genoeg afstand om te kunnen kijken door de bril van jouw klanten. Ik bouw van daaruit aan je onderscheidingsvermogen en vindbaarheid/zichtbaarheid.

daarover wil ik meer weten

‘Zaai en je zult oogsten’ is het motto van bloggen. Je oost dus wat je zaait. Dat zit hem niet alleen in de hoeveelheid, maar meer in kwaliteit en consistentie. Wat zaai jij?

‘Je hoeft het niet leuk te vinden om te schrijven. Het moet een missie van je zijn om anderen echt verder te helpen.’

Zie je de afbeelding bovenaan dit artikel? Elk bord roept, maar wat vertellen ze je nou eigenlijk?

Is de investering echter nog te groot of wil je weten wat voor vlees je in de kuip hebt? Ga dan voor een lage investering om vast zelf aan de slag te gaan met het boek (en los te downloaden gratis werkboek) Contentmarketing met Rendement.

boek Experttips voor Contentmarketing met Rendement

 

Je ziet het: je blog is pokon voor je bedrijf. En een voorsprong nemen op je concurrentie vergt een kleinere investering dan jij denkt.

Je hoeft alleen te kiezen…

 


Andere interessante blogonderwerpen:

Een waardevol netwerk en de beste leads trekken via LinkedIn start met je profiel
10 Copywritingfouten die je bedrijf de das omdoen
Waarom korting niet werkt
‘Onze website is klaar voor de komende 5 jaar…’
‘Marketing… jak!’

 

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (3)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching