12 schrijftips voor meer omzet

Er zit omzet in jouw tekst

12 Overtuigende schrijftips voor meer omzet

Wat als jij je woorden zo formuleert, dat je tekst het resultaat oplevert dat jij wenst? Ik ben wars van spierballentaal, schreeuwerige teksten of wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eenduitingen. Ik ben wat dat betreft een echte Hollandse. Ik steek graag boven het maaiveld uit, want daar is het uitzicht mooier en beter, maar ik blijf in mijn (en andermans) teksten en marketing graag realistisch. Je kunt doel treffen zonder je groter te maken en ik heb geleerd hoe.

Dus ondanks mijn doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoegmentaliteit gebruik ik een aantal overtuigende woorden of formuleringen die helpen om het resultaat te bereiken dat ik wens. Zonder te roepen of zaken op te blazen.

Ik geef je er 12. Er zijn er meer.

  1. Wat als…?

Ik begon mijn blog met ‘wat als…’ Trok hij direct je aandacht?
Dat komt door de belofte die hij oproept: ik ga iets leren wat mij helpt mijn doelen te bereiken.

‘Wat zou jij doen, als …?’ is hier een variant op.

  1. Jij/jou/jouw

Met ‘jij,’ ‘jou’ en ‘jouw’ wijs je direct jouw lezer aan. En dat voelt hij (of zij).

‘Mis je de tijd om te bloggen? Dan hier wat tips die je helpen…’
overtuigt minder dan
‘Mis jij de tijd om te bloggen? Dan hier wat tips die jou helpen…’

  1. Ja

Wil jij, dat je lezers zichzelf herkennen in je tekst?
En dat zij klikken op de link naar je aanbod?
En vervolgens iets van je kopen?

Heb jij met ‘ja’ geantwoord? Elke keer?

Dat is precies de bedoeling!

Stel een paar vragen, waarvan jij weet dat je doelgroep er met ‘ja’ op antwoordt. Je leidt hen naar hun de oplossing.

  1. Kiezen voor…

Verander je ‘moeten’ eens in ‘kiezen voor’ in je tekst. Het klinkt niet alleen vriendelijker, het geeft je lezers het gevoel dat ze kunnen kiezen en als ze dan de keuze maken bij jou aan te kloppen, doen ze dat vanuit hun eigen wil. Dat maakt het contact gemakkelijker. Mensen die op deze manier voor jou kiezen, zijn over het algemeen gemakkelijker klanten, die meer samenwerken voor een optimaal resultaat en minder onderhandelen over jouw prijs.

  1. Omdat & want…

‘Omdat’ en ‘want’ geven een verklaring, een reden dat iemand er beter voor kiest om het zus of zo te doen. Gebruik ‘omdat’ of ‘want’ dan ook altijd om je voordelen van jouw product of dienst uit te leggen:

‘Ons systeem werkt tijdbesparend, omdat je slechts met een enkele druk op de knop bij alle klantinformatie komt. Met slechts een paar basisgegevens maak je een offerte of verstuur je een elektronische factuur.’

‘Neem een ski-jack mee, want de winters zijn extreem koud in Siberië. Een ‘gewone’ winterjas beschermt je te weinig bij temperaturen lager dan -50 °C.’

  1. Daardoor…

Je ‘omdat’ kun je verder aanvullen met het gevolg of voordeel:

‘Daardoor heeft je personeel meer tijd om de klanten te bedienen. Het gevolg is meer verkoop, dus meer omzet.’

  1. Bereid zijn

‘Ben jij bereid elke week 2 uren te besteden aan je blog als het je elke maand een extra klant oplevert?’

Is het antwoord ‘ja,’ dan heb je direct het commitment van degene te pakken.

Heb jij dus een speciaal aanbod, dat niet geschikt is voor iedereen, geef dat dan aan met een ‘ben jij bereid…?’ Je selecteert automatisch degenen die hier echt iets aan hebben.

  1. Actief schrijven

Ik heb hier al vaker over geschreven: geef beweging aan in je tekst, waardoor jij je lezers in beweging zet.

‘Bij    vragen   kun    je    ons   mailen  via    bovenstaand    e-mailadres.    Binnen
2 werkdagen wordt contact met je opgenomen’
wordt
‘Heb    je   een     vraag?   Mail    ons   dan    direct    via…   (e-mailadres). Binnen
2 werkdagen krijg jij een telefoontje van ons.’ Je leidt de hand van de ander naar de e-maillink of -knop.

  1. Jargon en clichés

Schrijf zoals je praat en vermijd jargon en standaard uitdrukkingen zoveel mogelijk om dicht bij je lezerspubliek te blijven.

Vakjargon en managementtaal geven je zelden de naam ‘deskundige.’ Vaak werken ze juist tegen je, zeker wanneer je doelgroep een andere taal spreekt. En jij eigenlijk ook. Houd het daarom eenvoudig en gebruik de taal van je doelgroep.

In mijn vak gaan clichés rond als ‘content is king’ en ‘the money is in the list.’ Ik ben het wel eens met deze uitdrukkingen, maar het is niet mijn taal. Ik vertel het op mijn manier.

  1. Bijvoeglijk naamwoorden

‘Heb jij veel pijn? Slaap je daardoor erg slecht en ben je dus heel vaak moe?’

De meeste bijvoeglijk naamwoorden kun je achterwege laten. Zeker degene die de zaken aandikken of juist bagatelliseren, zoals ‘veel,’ ‘erg,’ ‘heel’ en ‘klein’ (zoals in ‘een klein beetje’).

Laat ze in bovenstaande zin maar eens weg:
‘Heb jij pijn? Slaap je daardoor slecht en ben je dus vaak moe?’

‘Ontzettend veel meer omzet’ en ‘heel veel klanten’ klinken schreeuwerig, he.
Zonder het geschreeuw zijn ze overtuigender en geloofwaardiger:
‘Meer omzet’ en ‘meer klanten.’

  1. Lange en korte zinnen

Wissel lange en korte zinnen af voor een lekker leesbare tekst.
Is je tekst lang, maak je zinnen dan overwegend kort, zodat de tekst toegankelijk blijft en je lezers de inhoud gemakkelijker opnemen. Ze blijven langer aangehaakt.

  1. Leestekens

Maak goed gebruik van de leestekens om je tekst lekker leesbaar te maken. Hierover heb ik al eens geschreven.

Natuurlijk heeft een tekst die resoneert meer nodig dan alleen deze technieken. Krijg jij je boodschap niet goed opgeschreven? Waarschijnlijk mist er dan wat in de basis en is bij voorbeeld je aanbod of doelgroep niet helder genoeg.
Mijn tip: zorg dat de basis van je bedrijf staat als een huis en dat je doelen, doelgroep, aanbod, onderscheidend vermogen, missie, visie en Persoonlijkheid een complete puzzel vormen. Zelfs je high-endaanbod verkoop je zo gemakkelijker.
Heb jij hulp nodig bij het neerzetten van die basis, zodat je teksten aankomen bij de juiste mensen?

ja, dat wil ik

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (6)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: