1000 woorden zeggen meer dan 1 plaatje

1000 woorden zeggen meer dan 1 plaatje

… zelfs 10 woorden hebben soms al meer effect, maar…

‘1 afbeelding zegt meer dan 1000 woorden.’ De uitdrukking is wijdverspreid en wordt algemeen aangenomen als waarheid. Ik leg je uit waarom het juist net andersom is en 1000 woorden meer zeggen dan 1 plaatje volgens mij. Zeker wanneer je het hebt over marketing.

Context

Een foto die een belangrijke prijs wint is op zich vaak prachtig. Hij spreekt echter pas boekdelen wanneer je de achtergrond ervan kent, hem in zijn context kunt plaatsen… tekst dus.

Zo verstuur je ook geen kaart zonder tekst, of het nu om een vakantiekaart gaat of een felicitatie, je zet er altijd een verhaaltje bij. Zonder tekst vraagt de ander zich af wat je wilt vertellen, wordt de boodschap onpersoonlijk.

Zonder tekst moet de kijker je boodschap erachter zelf invullen. En dat doet hij, maar anders dan jij wilt. Hij gaat namelijk uit van zijn eigen referentiekader, terwijl jij hem graag jouw kant op stuurt. Als experiment heb ik op verschillende socialmediaplatforms een aantal keren een afbeelding geplaatst zonder tekst met de vraag aan iedereen wat zij erin zagen. De antwoorden liepen uiteen.

Stel… je hebt een website met enkel afbeeldingen

Geen video, geen tekst, enkel plaatjes. Je website is prachtig qua vormgeving. De nieuwste snufjes zijn geïntegreerd en alle systemen zijn geautomatiseerd, maar de informatie moet men halen uit de professionele foto’s en vormgegeven animaties, zonder geschreven of gesproken tekst.

Hoe laat jij zien wat mensen kunnen vinden op jouw website, waarmee ze bij je kunnen aankloppen? Hoe worden zij getriggerd in beweging te komen of achterhalen zij jouw deskundigheid?

Zelfs al heb je een mooie, aansprekende afbeelding per page, mensen gaan niet uit zichzelf op zoek naar de betekenis erachter. Zij willen bediend worden en de informatie en triggers op een zilveren dienblad aangereikt krijgen.

1000 woorden vertellen jóuw verhaal

Mensen hebben uitleg nodig. Geschreven of gesproken. 10 Woorden zeggen soms al meer dan 1 afbeelding. Ga maar eens bij jezelf na: als jij een afbeelding tegenkomt die jou aanspreekt, hoe vaak staat daar tekst bij? Door de tekst begrijp je namelijk de context van de afbeelding. De tekst alleen kan al binnenkomen zonder de afbeelding. De afbeelding versterkt het effect. De afbeelding zonder de tekst (context) geeft in de meeste gevallen enkel een prachtige afbeelding.

Kijk maar. Onderstaand zie je een afbeelding, een quote en een afbeelding met quote.
De afbeelding is prachtig, spreekt tot de verbeelding. Maar omdat er geen verdere uitleg bij staat, vult iedereen zijn eigen betekenis in, volgens zijn eigen referentiekader. Ik heb deze foto op 2 van mijn socialmedia-accounts geplaatst met de vraag ‘wat zie jij?’ Ik kreeg heel verschillende antwoorden.
De tekst alleen zegt precies wat ik wilde aangeven. Hij is echter wat kaal. Het oog wil ook wat.
De beste is de combinatie van foto en tekst. Zij vullen elkaar aan.

1000 woorden zeggen meer dan 1 plaatje

Veel mensen zijn visueel ingesteld, maar ook zij willen vooral geïnformeerd worden.

Mensen worden door marketeers steeds vaker bestempeld als lui. Fijn, zo’n compliment. Mijn ervaring is dat die luiheid best meevalt. Als jij echt wat te melden hebt, lezen ze je verhaal van begin tot eind.

Een uitstekende tekst op een kale website werkt zelfs beter dan een middelmatige tekst op een prachtig vormgegeven website.

Video is ook tekst

Ik heb het hier ook over video. Video is namelijk ook tekst.
Het mooie van de mix van geschreven en gesproken tekst is echter dat je iedereen bedient. De een is namelijk meer tekstueel ingesteld, de ander auditief of visueel.

Het klopt dat je op een afbeelding bepaalde dingen gemakkelijk en soms zelfs beter overbrengt: humor, emotie en sfeer. De juiste afbeelding doet precies waar hij voor bedoeld is: hij maakt je boodschap nog sterker. En andersom: die prijswinnende foto kun je nog beter plaatsen en wordt daardoor nog mooier wanneer je zijn context, zijn achtergrond, kent.

Zo ben ik laatst in Berlijn geweest. Je vindt er restanten van het IJzeren Gordijn. Je kunt ze aanraken. Sommigen zijn opgesteld als kunstwerk, maar de originele brokken beton staren je nog altijd dreigend aan. Ze worden bijgestaan door museumopgestelde foto’s van Oost en West Berlijn na WOII en tijdens de Koude Oorlog. De foto’s spreken boekdelen, maar alleen wanneer je ze kunt plaatsen in hun historie. Zonder hun verhaal zijn het aangrijpende en mooie zwart-witfoto’s, zoals zoveel historische kiekjes.
Ik heb geschiedenis gestudeerd en ze grepen mij enorm aan, omdat ik geconfronteerd werd met de aanblik van 30 jaren, waarin Europa verscheurd was door grote verschillen en het ene Europa niet besmet mocht worden met het andere. De foto’s kwamen voor mijn ogen tot leven door hun… je begrijpt me wel.

Tekst zonder afbeeldingen… jak!

Tekst zonder afbeeldingen maakt je boodschap minder aantrekkelijk. Maar de verhalen zitten achter de afbeeldingen en die moet je kennen wil je ze echt doorgronden. Pas dan raken ze je. Zonder context gaat je boodschap verloren en is hij overgeleverd aan het referentiekader van de kijker.

Daarom is tekst anno nu nog steeds essentieel in je marketing. Geschreven of gesproken, soms beide.

Daarom zeggen 1000 woorden vaak nog steeds meer dan 1 plaatje.

Google

Google leest bovendien geen afbeeldingen.
Wel 1000 woorden, maar 300 vindt hij al genoeg.

Investeer dus in de combinatie van woord en beeld. Daarmee heb je nog altijd de meest krachtige boodschap!


Interessante blogonderwerpen:

2 Woorden die je beter vermijdt in je communicatie
Er zit omzet in jouw tekst
Werktwoorden: actieve werkwoorden
Een kei van een blog = groei
De 3 geheimen van een succesvolle mailing

Ik hoop dat ik je na het lezen van deze blog niet verder in de war heb gebracht. Zo ja, spar daar dan eens over. Ik combineer tekst met marketing, zodat je fantastische boodschap daadwerkelijk je doelgroep bereikt.

ik wil een afspraak

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching